RSS

Lenovo toont nieuwe strategie

Geplaatst op zaterdag, 11 april, 2009 - door

Lenovo

lenovoLenovo heeft in de afgelopen maanden veel last gehad van de economische crisis. Hierdoor verloor het bedrijf in het laatste kwartaal van 2008 maar liefst 97 miljoen dollar! Het werd dus hoog tijd voor een frisse wind binnen het bedrijf en dus werden er 3000 werknemers ontslagen en daarbovenop twee reorganisaties gehouden.

Inmiddels is het personeel daadwerkelijk de laan uitgestuurd en heeft Lenovo een nieuwe strategie bedacht. Het merk was sinds de afsplitsing van IBM voornamelijk bezig met de zakelijke computergebruiker. Het laptopmerk van IBM week weinig af van het oude merk en maakte dus degelijke laptops, hoofdzakelijk voor bedrijven.

Helaas zijn bedrijven zeer gierig geworden door de crisis; en geef ze eens ongelijk. Er worden dus veel minder zakelijke computers en laptops verkocht en dus zag Lenovo het marktaandeel flink dalen. Een nieuwe strategie moest dus wel komen en vooral worden afgestemd op de hedendaagse computergebruiker: Een snelle en degelijke computer voor weinig geld.

Vervolgens zijn alle topmannen van het bedrijf rond de tafel gaan zitten en hebben zij het afgelopen kwartaal alle plannen uitgedacht om Lenovo weer een goede cashflow te bezorgen. De nieuwe strategie werd vandaag aan ons gepresenteerd en omvat het volgende:

Het komende jaar worden er vijftig nieuwe modellen gelanceerd waaronder 24 desktop modellen en 20 laptops. De overige zes computers zijn niet bekend gemaakt, wij gaan ervan uit dat dit netbooks zijn.

Volgens analisten zal Lenovo het toch zeer moeilijk gaan krijgen; HP en Dell zijn goedkoper en bieden vaak dezelfde kwaliteit én kwantiteit.

IBM desktop, IBM is nu Lenovo, IBM laptops, IBM netbook, Krediet crisis, Kwaliteit, Lenovo desktop, Lenovo laptop, Strategie, Verlies

Reageer: